20110304

Cycling in Southern Thai – Trang to Khlong Phorn

Thumrin Hotel, Trang

Day 3: January 31, 2011

Perjalanan untuk hari ke-3 ini bermula agak lewat. Lepas makan tengah hari baru nak bertolak sebab semalam dah kepenatan. Hampir 11jam atas basikal mana la tak penat. Plan hari ini kayuh sejauh mungkin. Selagi belum malam teruskan berkayuh. Tak mahu ambil risiko macam semalam sebab kami tak tahu route yang akan kami lalui. Kalau ikut planning memang target nak sampai Krabi pada hari ke-3. Tapi kalau dah bertolak pukul 1 memang mustahil boleh sampai Krabi sebelum malam. Kalau kayuh malam pun mungkin tengah malam baru sampai Krabi.

Trang Railway Station.

Pukul 12.30 tengah hari kami mulakan perjalanan. Cuaca agak panas. Suhu sekitar 33 degree celcius. Kami maintain pada kelajuan 20-25 km/h. Masih lagi dalam mode “easy ride”. Flat road all the way. Tapi belum sejam berkayuh tayar belakang Bro Lob puntured. Kerja-kerja tukar tiub jadi mudah bila ada kedai runcit dekat-dekat situ ada compressor untuk pam tayar. Kami tanya tokey dia kalau-kalau ada pam kaki. Bukan kami tak bawa pam. Tapi kalau ada pam yang besar tu cepat sikit nak pam. Sekali dia bawak keluar compressor. Pelik juga kedai runcit ada compressor kan? Pengajaran untuk hari ini; Jangan malu bertanya walaupun macam itik dengan ayam :) Tokey kedai sepatah haram tak tahu english. So kami guna bahasa badan dan isyarat tangan. Lepas selesai tukar tube. Lepak kedai tu minum air. Bro Lob makan epal. Masa nak bayar dia tunjuk nilai yang perlu kami bayar pada calculator sebab tak tahu nak sebut sambil tangan dia tunjukkan pada basikal Bro Lob dengan isyarat tak perlu bayar sebab guna compressor dia. Walauapa pun Bro Lob tetap bagi duit lebih pada tokey kedai sebab pinjamkan compressor. Itu pun dia tolak tak mahu tapi last-last dia ambil juga.

Owner kedai runcit yang ada compressor.

Masih lagi flat road. Melalui kawasan perkampungan. 2-3kali juga lalu jambatan seberang sungai. 2-3 kali juga berhenti tanya orang sebab macam confuse. Jalan kampung kurang signboard tapi best banyak pokok. Kurang sikit panas. Last-last jumpa juga signboard Krabi.

Krabi, 93km. Duhhhh....

Pekan kecil sekitar selatan Thailand jarang-jarang ada tempat penginapan. So bila dah petang kami dah mula risau takut tak sempat sampai pekan yang ada hotel, motel, chalet. Tak ada lah risau sangat sebenarnya. Bro Lob memang dah stand by tent untuk kes-kes macam ni. Aku pun memang bawak sleeping bag. Agak-agak tak ada hotel pacak la kemah tepi jalan.

Sai Khao pekan kecil yang aku rasa majoritinya Islam. Aku nampak banyak signboard masjid kiri kanan jalan selain ramai perempuan bertudung. Hati jadi senang bila kayuh dekat pekan muslim sebab tak ada anjing :) Masa dekat Sai Khao kami ada berhenti dekat warong muslim yang majoritinya makcik tengah melepak. Tanya dia pasal hotel area dekat-dekat Sai Khao. Makcik tu tak berapa pasti. Tapi dia cakap mungkin ada hotel dekat Huai Nam, kira-kira 20km dari situ. Masa ni jam dah pukul 6lebih. 20km mungkin ambil masa lebih kurang sejam lagi berkayuh. Tapi masa lalu dekat Khlong Phon, pekan antara Sai Khao dengan Huai Nam. Aku nampak signboard chalet. Terus kami pergi survey. Alhamdulillah jumpa chalet. FV Garden Resort. Resort cantik dan owner yang baik, Pick. Pick offer untuk sediakan makanan muslim untuk kami. Dia cakap nenek dia akan masakkan itupun kalau kami tak kesah sebab nenek dia bukan muslim. Sebab nak keluar ke pekan Khlong Phorn jalan agak gelap. Tapi kami tolak. Lepas check in, mandi terus siap-siap pergi makan sebelum hari terus gelap.

FV Garden Resort, Khlong Phorn.

Tempat kami makan malam.

Malam lepas makan kami lepak dengan Pick dan uncle dia. Surf internet dan sembang-sembang. Masa ini lah Pick cadangkan kami pergi ke Phi Phi Island lalu Koh Lanta (Pulau Lanta). Ao Nang, Krabi sangat pack dengan tourist. So dia cakap better ikut Koh Lanta. Naik ferry dari Koh Lanta. Kira-kira 30km dari pekan Khlong Phorn. Sebab Pick orang tempatan, aku rasa dia lebih tahu. So kami terima cadangan Pick.

Total Distance Cycled Day 3: 69 km

Nizam said...

lagi dan lagi pls

Dewajiwa said...

tak install GPS kat dalam phone ke Iyan? 93km tu kalau kayuh mau bengkak kelengkang. heheh

iyan said...

aku refer map kat internet je...