20110225

Cycling in Southern Thai - Hatyai to Trang

Day 2: January 30, 2011

Kami bangun sekitar jam 8 pagi waktu Malaysia. Bersiap-siap untuk keluar mencari sarapan. Di Hat Yai memang tak ada masalah nak mencari kedai muslim. Pusing-pusing memang akan jumpa punya. Siap ada roti canai lagi. Lepas sarapan, balik semula ke hotel. Packed our stuff dan bersiap-siap untuk teruskan perjalanan. Target kayuhan hari ini ialah Phattalung. Lebih kurang 102km dari Hat Yai. Kami meninggalkan pekan Hat Yai pukul 10 pagi waktu Malaysia. Pukul 9 pagi waktu Thailand. Cuaca pagi ini agak bagus. Tidak terlalu panas dan tiada pula tanda-tanda hendak hujan. Suhu pula sekitar 29 degree celcius.

Masa dalam perjalanan aku disapa oleh seorang mountainbiker siam. Tiba-tiba dia ada sebelah aku. Tegur aku dengan bahasa siam. Aku cakap dengan dia yang aku dari Malaysia. Aku cakap english. Nasib baik dia boleh cakap english sikit-sikit. Dari apa yang aku paham, dia nak kayuh ke pekan sekitar situ. Saja kayuh pagi-pagi. Dia tengok component-component pada basikal aku. Aku senyum pada dia. Aku lupa nak tanya nama dia. Dia terkejut bila aku beritahu yang aku on the way nak ke Phuket. Dia cakap Phuket jauh dari sini. Dia ada bagi aku website address cycling club dia. Tapi aku lupa :( Sebab kami cuma berbual atas basikal sambil berkayuh.

Mountainbiker Siam yang tegur aku.

Sejam selepas berkayuh, perjalanan kami mula dihidangkan dengan bukit-bukit tinggi. Di tepi jalan tertera sign board penggunaan gear rendah untuk kenderaan yang melalui kawasan itu. Agak memenatkan. Tapi bukit-bukit ini aku aggarkan lebih kurang 7-8 km sahaja. Lepas tu jalan kembali seperti biasa. Flat road :) but very dusty and too many honking from busses. Banyak kampung di tepi-tepi jalan sepanjang jalan nak ke Phattalung. So, orang kampung kat sini yang bawak motor suka cross jalan dengan slumber nak ke jalan sebelah. Itu mungkin salah satu sebab orang kat sini suka hon-hon. Setakat bawa moto lawan arus memang dah perkara biasa kat sini. Helmet pun tak pakai. Aku yang kayuh basikal pun pakai helmet.

We pedalled slowly, maintaining the speed of 20-25km/h.

Kami berhenti untuk makan tengah hari di pekan kecil antara Rataphum dan Phattalung. Aku lupa nama pekan dia. Nampak ada kedai muslim seberang jalan. Terus cross pergi seberang. Makan nasi putih, telur dadar, dan tom yam seafood. Makanan dekat Thailand ni boleh tahan mahal. Harga untuk semangkuk tom yam seafood boleh cecah 80 – 100 bath. Lebih kurang RM 8-10.

Selepas itu, perjalanan ke Phattalung boleh dikategorikan sebagai “easy ride”. Selain permukaan jalan yang flat 80%. Lorong kecemasan yang disediakan untuk penunggang motor dan basikal memudahkan lagi perjalanan kami. Banyak pondok-pondok kecil tepi jalan disediakan. Senang nak berehat. Boleh lah baring or tidur sekejap untuk recharge energy. Kedai-kedai pun banyak kat tepi-tepi jalan so senang la nak beli air, makanan etc. Gelanggang tomoi pun ada, kalau rasa nak bertomoi boleh berhenti kejap :)

Lane untuk motor dan basikal disediakan dikebanyakkan jalan.

Stopped for a short break.

Kami berhenti disebuah cafe dipersimpangan antara Phattalung dan Trang untuk berehat minum, toilet dan search internet. Phattalung lebih kurang 2 km ke kanan, manakala simpang ke kiri untuk ke Trang. Lebih kurang 56km. Lepas minum dan surf internet, kami decide untuk teruskan perjalanan ke Trang. Masa tu jam dah menunjukkan pukul 5.30 petang waktu Malaysia. Mungkin pukul 8.30 malam boleh sampai Trang. Lebih kurang 3jam berkayuh. So esoknya boleh direct terus ke Krabi. Takut kalau tidur Phattalung, esoknya tak ada tempat nak tidur diantara pekan Trang dengan Krabi. Pekan kecil sekitar selatan Thailand ni jarang-jarang ada hotel, motel, chalet etc. So memang nak kena plan perjalanan betul-betul.

Kami meninggalkan Phattalung pukul 5.30petang menuju ke Trang. 20km pertama memang enjoy. Scenery memang cantik. Ada kampung tepi-tepi gunung. Ada orang berniaga roti canai naik motor, bila ada orang nak beli, berhenti jap tebar roti. Rare bukan? Tapi lepas 18km semuanya berubah. Route tiba-tiba berubah. Tak ada kampung-kampung, tak ada lampu jalan, tak ada laluan untuk basikal,motosikal dan yang paling best the route is similar like jalan Ulu Yam nak ke Batang Kali. Berbukit-bukit! Masa tu jam dah hampir pukul 7.15malam. Hari dah mula gelap. Bukit pertama dekat jalan “Ulu Yam” ada banyak gerai buah tepi-tepi jalan. Tengah climb tiba-tiba keluar anjing kejar aku. Bayangkan lah tengah climb bukit tinggi dengan luggage belas kilogram kena kejar anjing. Separuh mati aku kayuh.

Macam jalan Ulu Yam tak?

Sepanjang perjalanan aku banyak berada kat depan. Masa kat depan ni, aku perasan Bro Lob jauh tertinggal belakang aku. Aku kayuh perlahan-lahan tunggu dia. Aku jadi pelik juga bila aku kayuh 16km/j pun dia still tak ada belakang aku. So, aku berhenti tunggu dia. Tak lama lepas tu dia sampai. Dia cakap basikal dia berat. Kami berhenti check apa yang patut. Bila check tengok rotor sangkut dengan brek pad belakang. Sudahnya dekat tepi jalan yang sempit dan berbukit tu la kitorang repair basikal. Remove pannier bag dan terbalikkan basikal. Masa ni hari memang dah gelap. Dah pukul 8malam. Tengok rotor tak bengkok tapi still sangkut dengan brek. Nak remove rotor, rotor Bro Lob center lock pulak (XTR). Opener tak ada. Sebab hari dah gelap, kami pasang tayar balik. Pasang pannier bag. Nak tolak cari tempat terang and repair kat sana. Sebab tak boleh nak repair dengan keadaan gelap lepas tu jalan pula sempit. Kereta yang lalu terpaksa ambil space jalan sebelah sana bila nak overtake kami. Kereta dari jalan sana pula dah hon-hon.

It was getting dark.

So menolak la kami berdua dalam keadaan gelap tu. Bila turun bukit baru naik basikal. Dengan keadaan gelap tak ada lampu jalan, tak ada lorong kecemasan. Masa tengah menolak ni tiba-tiba ada motor datang dekat dengan kami. Berhenti lebih kurang 10m depan kami lepas tu pusing balik sambil tengok kami. Aku tengok Bro Lob, Bro Lob suruh aku stand by pisau. Takut apa-apa yang tak dijangka terjadi. Pisau lipat memang aku simpan dalam handle bar bag. Senang nak ambil kalau apa-apa berlaku. Tapi dalam masa yang sama juga aku fikir, tak guna juga kalau aku melawan dengan pisau. Sebab orang cakap orang siam ni selalunya ada pistol. So, we had no choice and left matters in the hands of Allah. Kami teruskan menolak buat macam biasa. 2kali motor tu pusing-pusing dekat area kami. Last yang aku ingat dia berhenti semula depan kami. Tapi tak lama lepas tu dia terus jalan. Mungkin dia tahu yang aku ni Hooligan MU. Selalu bergaduh lepas tengok bola kat Old Trafford dulu :) Lega hati kami. Tapi basikal tetap kena tolak walaupun basikal aku tak rosak. Aku temankan Bro Lob. Sampai mana nak menolak aku pun tak tahu. Kiri kanan hutan. Gelap. Cengkerik bukan main lagi bernyanyi. Ada lah sekali tu tahan pick up untuk tumpang. Dia berhenti. Bila kami cakap nak tumpang. Dia pula tak faham english. Terus jalan. Damn! Lama juga menolak. Sampai air pun dah habis. Penat bukan main. Dahaga usah cerita lah. Bila turun bukit naik balik basikal. Jumpa bukit menolak balik. Macam tu la 3-4kali.

Tolak punya tolak sampai la kami terjumpa sebuah restoran kat dalam hutan tu. Pelik juga aku boleh ada restoran kat tengah-tengah hutan macam ni. Tak cakap banyak terus minta tolong hantar kami ke Trang. Kalau nak repair basikal and kayuh semula dah lewat sangat. Masa nih jam dah pukul 9.15malam. Nasib baik ada yang boleh cakap broken english. Dia minta kami 1000bath. Deal punya deal, last-last jadi 500bath (RM50). Aku hembus nafas lega. Perut lapar bukan main. Sementara tunggu pick up datang aku sempat bantai 2botol coke.

Kami duduk belakang dengan basikal. Masa kat atas pick up ni kami berdua gelak bukan main. Macam tak percaya sampai macam ni. Keluar kamera ambil gambar, record video,etc. Haha. Dari restoran tu nak ke pekan Trang lebih kurang 40minit naik pick up la. Kalau kayuh mahu tambah lagi 2jam. Dengan keadaan jalan yang berbukit-bukit macam tu mahu lebih sampai 3jam kot? Pukul berapa nak sampai Trang?

Penat. Haha...

Pukul 10malam kami diberhentikan depan sebuah hotel. Kakak yang hantar kami tunjuk tempat nak makan. Sebelum dia pergi sempat juga kami bergambar kenangan. Walaupun dia charge kami 500bath, tapi aku tahu dia orang baik. Pekan Trang ni agak besar dan ramai juga tourist. Sana sini orang putih. Ada railway station.

Orang yang bertanggungjawab bawa aku ke Pekan Trang. TYVM!

Hotel yang kami check in tak benarkan kami bawa basikal naik ke bilik. Basikal kena letak dekat store belakang reception. Lepas masuk bilik terus mandi. Aku mandi dengan keadaan baring dalam bath tab sambil pegang shower. Tak larat nak berdiri dah rasanya. Malam tu kami makan dekat area hotel dekat depan Railway Station Trang. Ada macam uptown + gerai-gerai makan. Ada gerai muslim.

Lepas makan kami sambung kerja-kerja repair basikal Bro Lob. Belasah repair dekat lobby hotel je. Bila aku check, aku rasa hydraulic oil tak cukup or ada leaking sebab piston yang tolak brake pad tak balik pada kedudukan asal sepenuhnya. Kebetulan Bro Lob ada bawa brake pad lama yang dah haus. Nipis sikit. Remove brake pad yang tebal dan installed brake pad lama yang nipis. And ternyata berjaya :) Naik bilik laju-laju terus tidur. Gila penat!

Total Distance cycled day 2: 129 km (Sepatutnya 159km tapi 30km lagi naik pick up)