20090513

Report: Sarawak / Finale


Day 3 / 25042009



Jambatan apa tah. Berhenti sekejap, nak ambil gambar on the way ke Bako.

Bako National Park, Sarawak. Tempat yang paling excited aku nak pergi lepas tengok gambar geng-geng Lomokids di sana setahun yang lepas. Memang terbaik dan ajaib. Walaupun terpaksa mengeluarkan modal yang besar untuk bayar kos bot.

Kami sampai di Perkampungan Bako setelah 45 minit perjalanan dari bandar Kuching. Dari Perkampungan Bako kami perlu menaiki bot ke HQ Bako National Park untuk tujuan pendaftaran. Menunggu pengunjung lain untuk berkongsi bot ke sana atas tujuan penjimatan kos bot. Dan akhirnya ........


Jangan jelous ok?

30 minit perjalanan ke HQ Bako National Park sangat menyeronokkan. Masing-masing tak berani letak tangan kat tepi bot sebab takut disambar buaya. Sepanjang perjalanan berlatar belakangkan Gunung Santubung, menyusuri perkampungan nelayan (kuala sungai) sebelum bertemu dengan laut air masin. Sangat-sangat menyeronokkan.


Sampai HQ. Belakang tu Gunung Santubung.


Selepas register di HQ Bako National Park. Kami bertiga decide untuk ke Teluk Pandan Besar dengan tracking melalui trail yang panjangnya lebih kurang 2.6km. Sepanjang trail ini pengunjung didekatkan dengan kehidupan alam semula jadi seperti pokok periuk kera, monyet belanda, dan macam-macam lagi. Tapi nasib kami tak berapa baik sebab tak jumpa pun dengan monyet belanda. Mungkin diorang lambat bangun masa hari kami sampai di sana.

45 minit tracking memang berbaloi. Teluk Pandan Besar memang cantik. Ada sumber-sumber beritahu Reshmonu pernah buat video clip dekat situ.


Aku terpesona. Penat aku terbayar.


Tak lama lepas tu, ada orang putih sampai dengan berpakaian separuh bogel.

Pukul 2.30 petang kami bergerak pulang ke jetti Perkampungan Bako. Total kos bot untuk semua perjalanan ialah RM 109. Aku pun tak ingat macam mana kira. Kos nih boleh dijimatkan kalau datang dengan group yang besar. Sebab 1 bot boleh muat 6 orang. Bahagi 6 dah dapat jimat.


Pulang.

Lepas selesaikan payment. Brader bawak bot tu bawa keluar 1 album gambar. Tunjuk gambar buaya yang berjaya diorang tangkap 2 hari lepas sebab makan orang. Gila besar.

Lepak-lepak lebih kurang terus gerak ke Kuching untuk makan. Lapar tahap maksima. Syimir makan tak ingat dunia. Mana la perut tak ke depan. Lepas makan aku mintak Ququl bawa aku ke Pasar Satok. Mak aku kirim ikan terubuk. Banyak aku beli. Mak kata nak buat kenduri nanti. Aku da terfikir macam mana nak letak dalam bag bila balik esok.
Ikan terubuk da setel. Terus ke seberang sungai untuk beli Kek Lapis Dayang Salhah. Macam-macam warna. Pening aku. Sempat la beli 3 biji bebelum kedai tu kena serbu dengan 1 bas makcik-makcik. Aku syak diorang dari semenanjung juga.

Kek lapis Sarawak pun dah setel. Terus balik ke Singgahsana. Letak bag. Keluar balik. Pusing-pusing sekitar waterfront untuk beli souvenir.

Malam itu Ququl bawa kami lepak kat Ileq-Ileq Cafe. Cafe yang ada live peformance dari local band sekitar Kuching. Ala-ala mini gig. Tempat perkumpulan scenester Kuching juga. Ramai yang pakai t-shirt band, rambut mohawk etc. Lepak lebih kurang terus ke Kampung Boyan. Makan kat sana. Kali ini aku oder Mee Kolok. Ok, boleh telan sampai habis. Tak macam bihun belacan masa mula-mula datang hari tu.

Balik dorm ingatkan nak berkemas. Tapi tengok ada roomates yang dah tidur. Aku decide kemas bag esok pagi. Tak nak tidur diorang terganggu. Syimir sibuk snap keliling Singgahsana. Lepas tu menggelabah bila kena tegur dengan Minah Orang Putih.

Sebelum tidur, sempat luangkan masa layan game Man United dengan crew-crew Singgahsana dan 2-3 orang pengunjung. Man United menang. Yang peliknya semua yang tengok kat situ fans Man United walaupun ada yang pakai jersey Real Madrid.

Day 4 / 26042009

Bangun awal. Kemas bag.
Pagi ini Ququl ajak bersarapan pagi kat rumah dia sebelum kami pulang ke Semenanjung.
Pukul 11 kami dah bertolak ke Lapangan Terbang Kuching untuk pulang.
Dalam flight Syimir tidur nyenyak lagi-lagi bila perut da penuh diisi Laksa Sarawak, nasi lemak, kek lapis Cadbury, Cheese cake etc. Aku pula tak bole tidur. Damn!

Kepada Ququl and family terima kasih banyak-banyak.
Terima kasih juga atas pemberian buah tangan.

END

9 comments:

reza! said...

HIJINX BALI~

Ahmad Belia said...

pemandangan lawa gile...tapi lelah jugak nak berjalan sampai atas tue...

Anonymous said...

sarawak terbaik! mmg puas la amik gamba...sgt best!

encik adi said...

visited!

Rajuna said...

agak2 kalau budak2 lumix join dorang tegur aku tak yan?

Unknown said...

yan, ko dah macam Ian Wright dah, ala-ala globetrekker gituu.
jadik traveller tuh jgn lupe le bwk blk ole2 yee.huhuuu

gamba terbek,lomo punya dah up ke? ehek

Anonymous said...

cake lapis cadbury terbaek.top kt kch.

sowy 2 say..kek lapis dyg salhah..kureng sket..yg plg besh kek lapis hjh HANIM.:)

iyan said...

anony;
yeke? tak tau la pulak...
ada org bwk direct pegi sana...
terus je beli...

Luke Chadwick said...

gua igt nk g juga dulu.
tgk2 lu dah sampai dulu.
isk..ni yang jeles ni.