20090430

Report: Sarawak / Part 2

Day 2 / 24042009


Seperti yang dirancang semalam, kami ke Jongs Crcodile Farm. Lebih kurang 30 minit perjalanan dari Kuching. Sekitar tahun 1992, Malaysia pernah digemparkan dengan keganasan seekor buaya lagenda bernama Bujang Senang. Sekarang ni Bujang Senang hanya tinggal rangka dan menjadi sebahagian dari bahan pameran di Jong Crocodile Farm ini. Tiket masuk ke Jongs Crocodile Farm ini ialah RM 16 dan untuk Sarawakian cuma RM 10 sahaja (Rasict!).



Finally, buaya ini tewas di tangan kami. Gambar masa berlawan tak ada. Tak cukup tangan mana nak pegang kamera, mana nak pegang parang.

Nama pun crocodile farm, so memang banyak la buaya. Buaya putih, buaya tak ada ekor, buaya mulut senget, buaya umur 40 tahun, semua ada. Selain buaya, ada juga binatang-binatang lain kat sini macam monyet, babi hutan, ikan, kambing, ayam serama, arnab, dan angsa. Kira macam mini zoo lebih kurang.


Amacam? Ganas tak? First time aku tengok buaya melompat.


Tailless crocs.

Keluar dari crocodile farm dah tengah hari. Semalam Siddiq pesan untuk lunch di rumahnya. So, kami direct ke rumah Siddiq berhampiran dengan Stadium Sarawak untuk lunch.

Sementara tunggu Siddiq datang ambil.

Terima kasih pada Siddiq dan family sebab sediakan lunch untuk kami. Macam tahu-tahu je kami pergi Sarawak destinasi bajet. At least dapat kurangkan sikit kos kami.

Petang itu kami memang tak ada rancangan apa-apa. Kami call seorang kawan lama, Adib yang sekarang study di UITM Semarahan. Adib ni dulu study di UIA. Tapi lepas dapat offer UITM Semarahan terus berhenti UIA. Lama aku tak jumpa Adib. So petang tu kami cadang nak melawat Adib yang sedang sibuk bergelut dengan peperiksaan akhir. Lebih kurang pukul 3.30 petang kami bergerak ke UITM untuk melawat Adib. Lepak dekat cafe, minum dan borak-borak. Syimir ambil peluang berjumpa bekas kekasih hati masa dia sekolah menengah dulu.

Adib ikut kami balik dan jemput kami ke rumahnya. Petang lepas balik dari UITM terus ke rumah Adib. Lepak-lepak main guitar electric sebelum hujan turun dengan lebat selebatnya.

Malam tu, Adib ada plan untuk kami. Tapi plan cancel sebab Adib ada masalah transport. So, sekali lagi malam itu aku dan Syimir melakukan aktiviti bebas. Berjalan sekitar waterfront, tengok accident dan makan di sebuah restoran fast food paling grand di Kuching. Balik makan terus tido.

Bersambung...

***

Episod akan datang.



Ikuti episod berikutnya. Kami ke Bako National Park untuk berlawan dengan monyet belanda.

7 comments:

nuruz said...

yg pkai bj kaler ijau tu da mcm monyet belanda dah i tgk.. kikikikikiki =p

iwa xaqi said...

sume binatang die nak lawan..
ish3..racist sungguh..
opss! sensitip.

Rajuna said...

mak kau tak marah ke yan asik jalan2 je?

syimir said...

terbaik siot buaya tue..gua nak anta gamba tue kat national geography lah haha...laju giler lu up report hari kedua yan..gua tak naik2 lagi report hari kedua...mmg RASICTS la taman buaya tue hahaha...

Liyana said...

hehe..crocs tader ekor..comeyh comeyhh

iyan said...

woi woi...
juna!
ko ingat aku br abes PMR ke?

jenjibam said...

kalau buaya tu hempap kepala lu... peh... mau top masuk paper. kalah cerita selesema babik.