20091101

ECC Nite Ride / 24102009

Minggu lepas gua ade join mountainbike (MTB) jamboree kat Melaka. Gua memang tak pernah ada pengalaman join MTB jamboree. Goyang juga gua nak join masa mula-mula. Lagi-lagi bila tau ini 1st MTB Jamboree kat Malaysia yang buat waktu malam. Tapi sebab gua ada sifat berani mencuba dalam diri, gua join la juga walaupun basikal gua ditahap ala kadar kalau nak dibandingkan dengan basikal orang kebanyakkan.


Muka teruja masa starting.

Gua meletakkan target untuk menjadi 100 pertama yang tiba di garisan penamat. Gua tahu ini adalah mustahil untuk seorang yang baru bergelar "Mat Basikal" macam gua. Tapi sebagai seorang yang berpandangan jauh, gua tetap dengan pendirian gua.

6km pertama nasib tak menyebelahi gua. Gua lupa buang angin pada tayar. Tayar terlalu keras dan melambung-lambung. Akibatnya gua dengan basikal gua masuk gaung masa enak melayan downhill. Nasib baik gua tak apa-apa. Kaki gua je calar balar. Dekat 5 minit gua jerit mintak tolong tapi haram tak ada orang berhenti nak tolong tarik gua dengan basikal gua kat dalam tu. Semua sibuk kejar target agaknya. Tapi nasib menyebelahi gua, bila ada 1 brader yang prihatin berhenti tolong gua. Itu pun takut-takut dia berdiri dekat tebing nak tarik gua dengan basikal gua.

Malam-malam kat kebun sawit mana gua nak cam muka. Gelap. Yang gua ingat brader tu pakai jersey Kedah Jamboree. Lepas ucap terima kasih gua terus tinggalkan brader tu. Kepala otak gua ingat nak capai target saja.

5 check point berjaya gua harung. Gua langsung tak berhenti selama berkayuh sejauh 48km. Berhenti pun masa masuk gaung tu la. Makan pisang pun gua bantai kayuh. Nasib baik urusetia yang jaga check point tu siap kopek kan kulit pisang. Kalau tak susah juga gua nak kayuh sambil kopek kulit pisang. Gua dengar Reza tak merasa nak makan pisang sebab pisang dah habis. Itu lar, siapa suruh kayuh belakang-belakang. Tak ada wawasan langsung.

3 jam meredah kebun sawit, kebun getah, dan juga highway. Akhirnya gua sampai juga di garisan penamat. Dikalungkan dengan medal kemenangan oleh urusetia bertugas kat situ. Masa kat garisan penamat gua tengok ramai juga rider yang dah sampai. Target gua terbarai. Gua dapat no 174 dari 785 peserta yang mendaftar. OK la untuk beginner macam gua. Basikal pun tahap ala kadar.


Kalau gua tahu si hye-hye-bye-bye ni pun ada malam tu, gua sanggup lupakan target gua semata-mata untuk teman kan dia

Notakaki: Penat juga gua tunggu Reza nak sampai finishing. Hahaha

3 comments:

reza! said...

gua lambat bukan apa,
gua teman si ezlyn ni kayuh sambil duet lagu pening 2 3 pam..
hahahaha

Dewajiwa said...

wah..dapat medal siyak. syabas enspektor sahab..syabas. hahaha.

48km? mak aih jauh gila..
downhill memang horor sikit waktu malam. lagi-lagi kalau belum kenal track depan tu camna. Ezlyn pun layan MTB eh? rock gak minah tu..

Atomizer said...

kalau agak2 dah tak syg kaki, dah nk pencen dari mengayuh, pi la temankan si hye hye bye bye tu. ahaks!