20090111

Derita Palestin

Bumi Palestin disalut kegelapan
Bukan malam, bukan hujan
Tapi kegelapan pada hati setiap penghuninya
Yang sering bertanya
Di mana keperimanusiaan?
Di mana letaknya kebenaran?
Di mana hilangnya keadilan?
Dapatkah mereka kecapi keamanan dan kedamaian yang sentiasa diidam-idamkan?
Dapatkah kita hapuskan perbalahan?
Dapatkah kita lenyapkan persengketaan?

Hentikanlah!
Peperangan dan penyeksaan
Tidak kasihkah engkau?
Kepada insan-insan kerdil yang ingin belajar erti kehidupan
Jangan kau teruskan
Jangan kau siarkan penderaan dan penderitaan

Bumi Palestin semakin malap
Penghuninya dihujani kekejaman dan keganasan
Kerana sikap angkuh dan tamak Sang Durjana
Yang tak berperasaan
Cuba membuat kepalsuandan kejahatan
Untuk mengaburi mata dunia
Untuk kepentingan semata-mata
Kini...
Ternoda sudah erti kedamaian dan keamanan

Dan mungkinkah ia berubah menjadi menjadi bumi yang penuh dengan tawa riang dan riuh rendah?
Dapatkah kita hapuskan penjajah durhaka itu?
Siapa tahu?
Hanya satu teka-teki yang terjawab lagi
Sedarkah kita sebagai penduduk dunia?
Mareka perlukan bantuan kita yang bernama MANUSIA.
......................................................................................................................................................

Aku ambil puisi nih dari zine Cronically Donut #12 / Disember 2002.
Isu Palestin bukan isu baru. Masa aku menulis semua di atas, aku masih lagi bersekolah.
Menuntut di tingkatan 5.
Dah 6 tahun aku menulis semua ini.
Tapi kekejaman Israel terhadap Palestin masih belum berhenti.
Aku sendiri tak pasti bila semua ini akan berakhir?
Aku bersimpati dengan nasib yang menimpa mereka.
Tapi apa daya aku?

11 comments:

Nizam said...

fuck zionist!fuck USA!fuck bush!fuck obama too!

Pecah Kepala said...

apa fuck fuck ni. guna bahasa omputih.

Allahuakbar!

jojie-elle said...

yeah.. zalim sungguh zionis..! sedey bila melihat setiap hari saudara2 se-Islam kita mati, anak2 kecil, warga tua yg x berdaya meratapi kezaliman zionis..berdoa utk mereka..Amin..

ira zaki said...

nie ko tulis ke yan?
tulisan ko memang mendalam..
terasa kemarahan dan kebencian..

iyan said...

Fuck Israel!

ira zaki: aah.aku tulis.tapi 6tahun dulu.masa aku form 5.

susudalambotol said...

masalahnya, mampu ke kita nak boikot derang? hmmm.

nuruz said...

hidd! kite dah.. kite da x mkn mekdi da.. pastu sticker drive tru kt keta kite, kite da tebalik kan.. tande protes.. ngee..

iezah said...

nuruz : owh..ptt pn nmpk sticker mc'd terbalek kats kete dia psl 2 rupanya..igt saja2..hohoho..

p/s : tp btul ker dh xmkn mc'd cik kak..huhuhu.. :p

reza said...

kita hanya mampu berdoa,

nak boikot produk gua rasa susah..
nokia,nestle,maggi,nescafe,milo sume deorang punya..

c!k baBy said...

doa tu jek yg kite mampu buat.

moqh said...

lepas lu orang semayang 5 waktu tuh lu orang doa la apa yang patut. Dpd lu orang fuck sana..fuck sini. bukan luorang dapat apa pun..tambah dosa lagi ada lah..