20090114

Pengembaraan Dunia Luar - Part 1

Day 1 / 31 December 2008

Aku bangun seawal jam 9 pagi. Kerja-kerja mengemas bag dah aku selesaikan sebelum tidur lagi. Bersiap lebih kurang.
Pukul 10 aku keluar dari rumah menuju ke Puduraya.
Bawa motor sehabis relax. Tak ada apa-apa yang nak aku kejar kan.
Lagi pun aku target untuk naik bas tengah hari.

Baru suku perjalanan, motorsikal berkuasa rendah aku buat hal masa mendaki bukit betul-betul depan South City Plaza.
Engine tiba-tiba mati tak bernyawa. Cubaan untuk menghidupkan engine berkali-kali gagal. Aku tolak motor ke bahu jalan. Buat-buat cool walaupun masa tuh panas terik.
Tak tahu nak buat apa. Nak hisap rokok, aku bukan perokok tegar. Nak main psp, aku belum beli lagi.
Masa nih, aku dah mula syak ada pihak-pihak yang cuba sabotaj solo trip aku nih.
Bukan aku tak nak ajak korang. Ini plan last minute. Aku pun tak tau siapa yang available waktu tuh.

Jambatan Pulau Pinang dah makin kabur dalam ingatan aku. Lirik lagu boria anak tanjung terus hilang. Lupa tiba-tiba. Padahal baru kejap tadi aku nyanyi masa bawa motorsikal berkuasa rendah aku.

Aku keluarkan handphone dari poket seluar. Mahu text Zaki. Beritahu tentang kegagalan trip aku ke Penang akibat motorsikal berkuasa rendah aku bikin hal. Haih...
Aku pasrah dengan apa yang terjadi. Baru 2 hari lepas aku hantar buat top overhaul. Dah rosak balik
Laju jari jemari menaip message. Tapi tak sampai hati nak tekan button “send” pada handphone.
Aku bagi peluang terakhir pada motorsikal berkuasa rendah aku. Aku usap-usap kepala dia. Bismillah aku lafazkan dan hasil nya memberangsangkan.
Engine motor hidup. Aku menunggang laju menuju ke Puduraya. Lagu boria anak tanjung kian kedengaran….

Sampai Puduraya terus lincah cari tiket ke Penang. Sebagai langkah keselamatan aku tak layan dan tak beli tiket dengan ulat. Aku pilih untuk naik Bus Ekspres Konsortium.
Sebab rekabentuk bus nya yang unik. Macam ulat gonggok pun ada kadang-kadang aku tengok. Tiket KL – Penang RM 35.90.

Tiket bus pukul 1230. Aku masih ada lagi masa hampir 1 jam. Aku isi masa terluang tuh untuk mengisi perut yang kosong. Sebelum naik bus, aku beli coke dan roti. Sebagai bekalan. Takut-takut lapar dalam bus. Maklumlah, perjalanan jauh. Hampir 400 km.

Suasana dalam bus sebelum bergerak ke Penang.

Perjalan bermula. 6 jam dalam bus cukup buat aku jadi tepu. Membosankan….

Sampai Bus Stand Sg. Nibong pukul 6.30 petang. Zaki dah janji untuk jemput aku.
Tak lama lepas tuh dia sampai. Terus dia bawak aku lepak tepi laut Queensbay.
Aku teman dia hisap rokok. View agak menarik. Nampak Penang bridge, nampak Pulau Jerjak. Tapi sayang hari dah semakin gelap. Tak dapat nak merakamkan apa-apa kenangan. Kamera berkuasa rendah aku tak mampu berbuat apa-apa. Lepas lepak-lepak tepi laut, masuk Queensbay Mall. Jalan-jalan, pusing-pusing, makan dan balik.

Badan terasa letih dan sengal-sengal. Mungkin sebab agak lama duduk dalam bus.
Lepas mandi aku relax baring-baring depan tv. Zaki macam biasa. Masih dengan tabiat lama. Busy dengan anime Japan nya.

Lepak-lepak lebih kurang. Kami bersiap untuk agenda seterusnya. Macam tak percaya pulak aku keluar malam tahun baru. Ini jarang-jarang berlaku.
Kebetulan abang Zaki nak datang dari kampung (Parit Buntar) bawa isteri dan mak nya jalan-jalan Pesta Pulau Pinang. So, malam tuh aku jalan-jalan pesta bersama-sama dengan family Zaki.

Sedikit info tentang Pesta Pulau Pinang:

Venue: Pesta Site, Sungai Nibong
Organizer: Penang State Government
Admission fees: RM3 (Adult), RM1 (Children 7~12 years old)
Special highlights: Nightly concert featuring local artists A month-long fun fairs of 160 stores with rides, games and a trade exhibition to cater for the whole family.
……………………………………………………………………………………………

Biasalah, kalau da namanya pesta mestilah ramai orang. Lagi la malam last.
Ada XPDC pulak tuh. Aku tengok sana sini orang angkut tikar. Tikar murah kot malam nih.
Aku jalan menuruti banjiran manusia. Macam-macam manusia ada.
Semua tak mau terlepas nak berpesta.
Tak ada apa-apa pun yang menarik perhatian aku.
XPDC? Aku berhenti sekejap depan tapak konsert.
Nampak la XPDC tengah perform sebesar batang cungkil gigi. Orang punya la ramai.
Zaki pun tak ada mood nak layan XPDC. Kitorang pergi ke tapak fun fair.
Hati aku sedikit berbunga. Aku keluarkan LC-A dari kocek seluar……

Light Trail.

Pukul 1 pagi kami keluar dari tapak pesta. Tahun 2009 dah pun menjelma.
Entah bila pukul 12 aku pun tak sedar. Leka bermain “light trail”.
On the way balik singgah mamak makan nasi lemak. Lepas tuh terus balik dan tido.
Esok pagi Zaki plan dengan ofismate nya nak bawak aku pergi Bukit Merah Lake Town Resort.
Zzz….

Day 2 / 1 January 2009

Bangun lambat. Itu pun lepas dikejutkan Mawi dan Kerol Mamu yang dah lama siap.
Siap lebih kurang terus pergi ambil Mawi dan Kerol Mamu.
Lebih kurang pukul 10 kami bergerak meninggalkan Penang. Perjalanan dari Penang ke Bukit Merah cuma memakan masa lebih kurang 1 jam. Jalan pun ok. Tak sesak.
Mungkin banyak manusia masih lagi sedang enak tidur sebab balik lambat meraikan tahun baru awal pagi tadi.
Aku gelak bila tengok Mawi dengan Kerol Mamu pakai seat belt duduk kat belakang.
Macam haram!

Lebih kurang pukul 11 lebih kami sampai di hadapan Bukit Merah Lake Town Resort.
Aku ingat aku sorang je yang tak pernah sampai sini. Rupa-rupanya semua tak pernah sampai.
Terus ke kaunter tiket. Kami semua sepakat beli combo tiket yang berharga RM 47. Combo tiket nih include trip pergi Pulau Orang Utan, pergi Eco-Park, naik chair lift dan mandi manda.
Aku memang sangat teruja sebab sebelum nih tengok Bukit Merah Lake Town Resort dekat drama-drama melayu. Ingat kan best sangat. Tapi biasa-biasa.
Kami decide untuk ke Pulau Orang Utan dulu. Naik bot dari jeti Bukit Merah Lake Town nak ke Pulau Orang Utan dalam 15 minit. Bot datang setiap setengah jam.

Sekitar Jeti ke Pulau Orang Utan.

Pulau Orang Utan nih ada 23 ekor orang hutan pelbagai umur. Pulau nih ada satu laluan lebih kurang macam terowong untuk pengunjung lalu. Nanti nampak lar orang utan tengah lepak-lepak makan epal. Lepas tuh kang nampak la dia bergayut-gayut kat tali. Macam tu la lebih kurang. Tak berapa nak menarik perhatian aku.
Lepas da bosan tengok orang utan. Kami naik bot menuju ke Eco-Park.

Dalam bot.

Eco-Park ni mini zoo la lebih kurang. Ada binatang-binatang kat dalam dia.
Binatang dia pagar lebih kurang je. Buatnya buaya keluar baru dia tau.
Binatang kat sini boleh tahan aktif. Pantang nampak orang. Mula la nak berenang, nak nganga mulut, nak kembang ekor, nak tepuk dada. Macam-macam fiil la.
Hajat nak tengok “Animal Show” tak kesampaian. Animal Show start pukul 2. Sekarang baru nak pukul 1. Pukul berapa nak mandi?

Kami bergerak ke tempat mandi manda dengan chair lift. Gila jakun!
Chair lift ni akan lalu atas tempat mandi manda. Nampak la orang tengah mandi. Terkinja sana sini.

Chair Lift.

Dari atas chair lift.

Lebih kurang 15 minit kami sampai tempat yang dituju. Masing-masing dah tak sabar.
Mawi nak main gelongsor air yang tinggi-tinggi. Zaki pun sama.
Kerol Mamu nak sewa pelampung besar. Nak pusing satu tempat mandi ni kata nya.
Aku? Aku tengok diorang mandi je la kot.
Sebab aku tak bawak seluar mandi. He…
Nasib baik la Kerol Mamu bawak seluar lebih. Dia pakai track suit. Dia bagi aku seluar pendek. Dia kata seluar adik perempuan dia. Patut lar aku rasa geli-geli.
Malas nak cakap banyak. Simpan barang dalam locker. Terus pergi terjah.
Awal-awal terus nak terjah gelongsor air. Gelongsor yang paling tinggi pilihan hati.
Boleh tahan juga dia punya panjang beratur.
Tapi bila dah sampai turn kitorang, Kerol Mamu sangkut. Tak boleh “menggelongsor” atas alasan pakai track suit. Zaki pun sama. Short dia ada butang kat belakang.
Aku serba salah dengan Kerol Mamu. Dah lar aku pakai short yang dia bawak.
Nasib baik dia ok. Dia turun bawah tunggu kami kat bawah.
Zaki slumber bukak seluar, terbalikkan seluar biarkan bahagian butang tuh kat dalam. Tak boleh nak cakap apa orang yang jaga tu. Maka kami bertiga meggelongsor lar dalam terowong gelongsor air tu.
Kesian Kerol Mamu. Aku ambil hati dia ajak main gelongsor air yang guna pelampung tu. Yang sekali naik 2 orang tu. Dia senyum…

Terus terang aku cakap tempat mandi Bukit Merah Lake Town ni tak la sebest mana pun.
Baik pergi mandi air terjun kat Ulu Yam. Baru seringgit je bayar.
Tapi tu lar kan, kalau kita tak pergi, cemana kita nak tau. So, bila aku dah tau nih tak ada lar aku nak pasang cita-cita jejak sini lagi.

Semua dah buat muka. Tanda bosan. Perut pun dah mula lapar.
Kalau ada roti arab mesti sedap nih! Tapi sayang roti arab Kerol Mamu sangkut kat security masa nak masuk tadi. Saja buat tak nampak signboard “no outside food allowed”.
Hari pun dah petang, kami decide untuk pulang dan makan nasi beriyani kat Penang.
Sebelum balik sekali lagi naik chair lift kasi lepas gian. He…

Sebelum pulang.

Camera : Lomo Compact Automat
Film : Agfa CT
Develop: X-Process

Bersambung…..

pakai agfa ct kape?

gua xpernah pg penang dow..
jakun..
hahaha..

mantap beb~

Nizam said...

best sial.aku tak penah nk lepak penang lelama.nanti nk pegi aku nk join

Anonymous said...

lama gak kau kat penang...
2 tahun tu...
hehe

iyan said...

reza: Aah.Pakai agfa CT. Bukit Merah tuh kat Perak. Bukan kat Penang tau. Apa lagi, kereta ada, duit ada, trip ar!

faisal: Apa yang mantap? Enjoi trip ari nih ok!

Nizam: Bole lar. Nak lg best pegi dgn geng lomo. Ada matlamat sikit.

Keng: Lama beb!Tahun lepas aku pegi. Tahun nih br balik.

Anonymous said...

ehem.. gamba kacak2 nampak!
:D

susudalambotol said...

cantik gmbr yg ada itik 3 ekor. konon cinta 3 segi ler tuh.

Anonymous said...

reza: lu nak trup ke mana? basikal apa cerita? ahaks.

pergh terbaik la dengan short stories lagi.

ooo yan ko de blog x bitau ak eh..
ciiiii...!!!
ko ble nk turun kkb nek myvi baru..
hahah

ejat kkb

c!k baBy said...

pegi penang tak ajak!
hee~

lenkali dtg penang gtaw ahh.
aku skrg study kat cni.

nnt ley jenjalan.

delina said...

peh. lca dia beraksi hebat.